Woman in Red-kampanj för kvinnors hjärtan
2019-03-01
Sanna McKinnon

Under mars månad pågår en kampanj under namnet Woman in Red som syftar till att öka medvetenheten om kvinnors hjärt-kärlsjukdomar samt samla in pengar till klinisk forskning på kvinnohjärtat. Idag får kvinnor som har symtom på hjärtinfarkt vänta på behandling under en längre tid än män. Även fast hjärt- och kärlsjukdomar bland kvinnor klassas som en folksjukdom finns inte tillräckliga kunskaper om kvinnans hjärta. Detta är oacceptabelt anser arrangörerna 1.6-miljonerklubben, 2.6-miljonerklubben och Insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa. Woman in Red delar ut stipendier till forskare som belöning för deras forskning på kvinnohjärtat, och rekordmånga seminarier och evenemang hålls i hela landet.

Två områden där forskning på kvinnohjärtat verkligen har hamnat efter är hjärtsvikt och hjärtinfarkt. Hos kvinnor är symtomen annorlunda vid en hjärtinfarkt än symtomen hos män. Kvinnor får ont i käkarna, blir illamående, får kräkningar, yrsel, utpräglad trötthet och svaghet. När det händer är det många kvinnor som inte kopplar det till hjärtat. Vidare visar en svensk studie från förra året, med 180 000 personer av båda kön, att kvinnor löper dubbelt så hög risk att dö inom ett år efter att ha fått en hjärtinfarkt, som män i Sverige. Ett annat tillstånd som främst drabbar unga kvinnor är kranskärls-dissektion – något som man ännu inte funnit anledningen till.
Mot den bakgrunden vill vi slå ett slag för Woman in Red-kampanjen, följ denna länk och se var nästa evenemang kommer ske!

 

Källor:
1.6-miljonerklubben
Mynewsdesk
Aftonbladet