Hoppa till innehåll
Första hjälpencentrum®.

Du handlar just nu som företag

Detta påverkar priser, moms, frakt och betalningsmetoder.

(du kan ändra detta senare)

Meny
Kundvagn

Inga produkter i varukorgen.

Drönare med hjärtstartare

SOS Alarm ska börja använda drönare. Vid ett akutlarm om hjärtstopp kommer SOS Alarm att skicka iväg en drönare med hjärtstartare till platsen, i väntan på ambulans. Projektet är det första i sitt slag i världen och forskare tror att det kan rädda många liv.

Idén att använda en drönare för att transportera en hjärtstartare till en person med hjärtstopp har funnits i flera år. Nu blir konceptet för första gången verklighet inom ramen för en klinisk studie. I  juni blir det världspremiär och projektet startar i Göteborg och Kungälv. Det är ett samarbete mellan företaget Everdrone, SOS Alarm och Karolinska institutet (KI).

– I praktiken går det till så att ett larm kommer in till SOS Alarm om att en person har drabbats av hjärtstopp. I samband med det får vi en notis om detta och inom en minut kan vi ha en drönare i luften på väg till adressen, säger Mats Sällström som är vd för Everdrone.

Drönarna är autonoma, vilket betyder att det inte är en person som styr. I stället tar drönarna en väg som man räknat ut i förväg. Däremot sitter alltid en pilot och övervakar flygningen och sänker ned den på rätt ställe.

70 procent kan överleva

Tanken med projektet är att kunna rädda fler liv. Idag överlever endast tio procent av de som drabbas av plötsligt hjärtstopp. Men enligt Andreas Claesson, som är hjärtforskare på KI, kan uppemot 70 procent överleva. De viktigaste faktorerna är att personen får hjärt- lungräddning så tidigt som möjligt samt en stöt från en hjärtstartare.

– Det visar data från plötsliga hjärtstopp ute i samhället. I till exempel idrottshallar finns hjärtstartare snabbt tillgängliga. Om man då använder hjärtstartare inom de första minuterna så kan upp emot 70 procent överleva, säger han.

Förutom att det kommer en hjärtstartare som landar utanför din bostad när du larmar SOS Alarm, så kommer även en operatör från SOS Alarm att kunna instruera i hur den ska användas.

Kräver dagsljus och bra väder

Däremot har drönarflygningarna vissa begränsningar. Eftersom projektet startar i Göteborg och Kungälv finns en geografisk begränsning som gör att drönarna endast når fram till 80 000 personer. Drönarna kommer heller inte att kunna lyfta på natten eller när det regnar.

Hur ofta kommer drönaren faktiskt att kunna hjälpa till?

– Det återstår att se, vi kommer att få ett resultat. Förutom att vi inte kan flyga i alla väder eller nattetid, så finns det situationer, med byggnader eller hus som inte passar. Vi tror inte att vi kommer kunna flyga på alla händelser, men för de vi kan flyga på så är potentialen väldigt stor.

Se film om hur drönaren levererar en hjärtstartare:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dronare-ska-flyga-hjartstartare-i-goteborg