Första hjälpencentrums köpvillkor

För att kunna handla i vår webbutik måste du vara över 18 år samt ha godkänt våra köpvillkor. Det gäller oavsett om du är privatkund eller företagskund. Du hittar våra köpvillkor här nedan.

Priser och betalning

Alla priser i vår webbutik visas per automatik exklusive moms, om inget annat anges. Vill du se priserna inklusive moms, väljer du det längst upp till höger på sidan.

Du kan välja mellan olika betalsätt när du handlar i vår webbutik. Du kan betala direkt med kort, vi accepterar de vanligaste betalkorten som Visa, Mastercard och Maestro. Du kan även välja faktura och betala din beställning vid ett senare tillfälle. Innan vi godkänner ett fakturaköp för en ny kund gör vi alltid en anmärkningskontroll. Fakturan finns som två alternativ, antingen en kostnadsfri faktura som automatiskt skickas till den e-postadress du angivit, eller som pappersfaktura som skickas till dig per post där det tillkommer en avgift på 24 kr + moms. Oavsett vilken typ av faktura ska betalningen vara oss till handa 30 dagar netto. Efter förfallodagen debiteras ränta enligt räntelagen.

När du valt betalsätt och leveranssätt visas det totala priset inklusive moms och frakt innan du godkänner köpet. Vi gillar inte dolda kostnader och du kan därför känna dig trygg med att inga andra avgifter tillkommer utöver summan som visas.

Tänk på att varorna förblir Första hjälpencentrums egendom tills full betalning erlagts.

Fraktvillkor

Fraktkostnad tillkommer på de beställningar som understiger beloppet för fraktfritt, enda undantaget är om du väljer fraktsätt ”Hämta själv”. När du handlar för 1 600 kr + moms bjuder vi på frakten oavsett fraktsätt. I fraktavgiften ingår även expeditionsavgift.

Hämta själv 0 kr
Du hämtar själv ditt paket på vårt huvudkontor i Västerås.

Privatpaket 48 kr + moms (Brev eller DHL Servicepoint)
Du hämtar själv ditt paket på ett DHL ServicePoint-ställe nära dig, t.ex. i en livsmedelsbutik. Beställningar skickade som brev levereras till din hemadress.

Företagspaket 96 kr + moms (DHL Paket)
Ditt paket körs ut till angiven leveransadress. För att kunna leverera som företagspaket krävs en gatuadress, det fungerar alltså inte med en boxadress.

Leveranser

Beställningen levereras med post eller skickas med DHL, beroende på paketets vikt och volym. Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Normal leveranstid är 5 arbetsdagar, med reservation för slutförsäljning. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet på produktsidan för respektive vara. Det gäller exempelvis våra beställningsvaror som vi inte har i lager.

Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Första hjälpencentrum tar inget ersättningsansvar gentemot kunder för eventuell skada som förseningen kan ha åstadkommit. I extrema fall där förseningen är av väsentlig betydelse kan köpet hävas och kostnaden för varorna återbetalas till dig.

Restnoteringar

Om varorna inte finns på lager, underrättas du via e-post eller telefon. I vanliga fall skickar vi de varor som finns i lager direkt och restnoterar de som du ännu inte fått. Restordern skickas så snart varorna åter finns i lager utan extra fraktkostnad. I undantagsfall väntar vi med leverens till alla varor finns i lager och kan skickas samtidigt. 

Transportrisk

Första hjälpencentrum står för transportrisken från vårt lager till dig dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort. Det innebär att om något skulle hända under transporten står vi för kostnaden. Om du märker att paketet är skadat redan innan du öppnat det, ber vi dig lämna tillbaka hela leveransen till ditt serviceställe eller direkt till speditören vid leveranstillfället och meddela oss per omgående.

Om du väljer att returnera en eller flera varor för att du har ångrat dig står du och transportföretaget för risk och kostnad under returtransporten.

Ej uthämtade/levererade paket

Om du har valt privatpaket som fraktsätt förväntas du hämta ditt paket hos ombudet inom 2 veckor. Vissa ombud kan erbjuda en förlängning av den tiden, kontakta ditt uthämtningsställe för mer information. Paket som ligger kvar hos ombudet efter 2 veckor returneras till oss. Om du har valt företagspaket som fraktsätt förväntas du, eller någon i ditt ställe, finnas tillgänglig på leveransadressen när DHL kommer för att leverera paketet. DHL tar ut en avgift för varje misslyckad leverans.

För alla paket som inte hämtas ut eller misslyckas att levereras förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt och hanteringsavgift, för närvarande 240 kr + moms.

Garantier och service

Första hjälpencentrum erbjuder 1 års garanti på alla våra varor när det gäller fabrikationsfel. För hjärtstartare/defibrillatorer är garantitiden utökad till 8 år.

Personuppgifter

När du som privatperson lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Kakor

Denna webbutik använder sig av kakor (cookies) enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En kaka är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Kakor finns som sessionskakor och som kakor som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionskaka som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta kakor i din webbläsare. Denna typ av kaka lagrar inga personliga uppgifter om dig och kan raderas om du önskar. I denna webbutik används kakor exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre support och kundupplevelse.

Ångrat köp

Vi har 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varan eller en väsentlig del av den. Ett undantag är om avtalet gäller en specialtillverkad vara eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, som exempelvis en specialpackad väska eller produkter med individuellt tryck. I de fallen börjar ångerfristen löpa den dag vi mottar beställningen av dig.

Du har inte ångerrätt om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, eller om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

När du utnyttjat din ångerrätt:

För att ångra ett köp ska du kontakta oss via e-post eller telefon och i ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Godkända returer inom 14 dagar krediteras. Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Varorna ska returneras oanvända i obruten förpackning och originalemballage. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös, har du förlorat din ångerrätt. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid ett ångrat köp står du för returfrakten. Om returen beror på felaktigheter på varan eller orderhanteringen står Första hjälpencentrum för returkostnaden.

Avbokningsvillkor utbildning

Om ni av någon anledning måste boka av en planerad utbildning behöver ni göra så minst 15 dagar i förväg för att slippa avbokningsavgift. Avbokning minst 15 dagar innan utbildningens planerade startdatum debiteras ej. Om du bokar av 8-14 dagar före utbildningen debiteras 50 % av utbildningskostnaden. Om ni bokar av en vecka före utbildningen, dvs 7 dagar eller mindre, kommer vi att debitera hela kostnaden.

Reklamation

Du har rätt att reklamera en vara som det är fel på. En vara kan vara felaktig på olika sätt, exempelvis är det fel på varan om den:

• inte är på det sätt som vi har kommit överens om, till exempel när det gäller varans egenskaper och skick
• inte kan användas till det den är avsedd för
• inte motsvarar vad du rimligen kan förvänta dig
• inte är på det sätt som reklamen lovat
• inte är på det sätt som vi påstått
• inte säljs med de anvisningar som behövs för till exempel användning och installation.

Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning. Reklamationsrätten gäller ej heller i de fall där vi inte kan hitta något fel på produkten, eller om det som varan reklameras för har uppstått vid normalt slitage.
Reklamationen ska göras inom skälig tid från det att du upptäckt felet, inom två månader är alltid skälig tid, och senast tre år från försäljningstillfället.

För att kunna reklamera en vara måste du ta kontakt med oss och meddela att det är fel på varan och vad som är fel. Om ditt klagomål är tillräckligt för en reklamation är det sedan ditt ansvar att bevisa att varan är köpt hos oss, när varan köptes och till vilket pris. Du bör visa kvitto men till exempel ett kontoutdrag eller en kontokortsslip kan också fungera som intyg.

Vid tvistefrågor kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Övrigt

Vi reserverar oss mot eventuella tryck/skrivfel och plötsliga ändringar av priser orsakade av prisändringar hos producenter eller liknande som ligger utanför vår kontroll. Bilderna som presenteras i webbutiken skall betraktas som illustrationer. Exakt färgåtergivning eller varans beskaffenhet kan ej garanteras.

Se även Konsumentverket när det gäller distansavtalslagen & e-handel. Kontakta oss gärna om du frågor gällande våra köpvillkor.