Hoppa till innehåll
Första hjälpencentrum®.

Du handlar just nu som företag

Detta påverkar priser, moms, frakt och betalningsmetoder.

(du kan ändra detta senare)

Meny
Kundvagn

Inga produkter i varukorgen.

Köpvillkor

Köpvillkor

Webbutiken www.forstahjalpencentrum.se ägs och drivs av Första hjälpencentrum i Sverige AB, organisationsnummer 556824-6432. Fortsättningsvis i detta dokument benämns företaget även som Första hjälpencentrum, vi, oss, vår, vårt och våra. All information och bilder på webbsidan ägs av företaget eller partner och får inte kopieras utan tillåtelse.

Fysisk adress: Energigatan 3B, 721 37 Västerås
Telefonnummer: 021-448 10 10
E-postadress: info@fhcentrum.se

Priser och betalning

Alla priser i vår webbutik visas per automatik exklusive moms, om inget annat anges. Vill du se priserna inklusive moms, väljer du alternativet ”Handla som privat” i menyn högst upp till höger.

Vi använder Klarna som leverantör av vår kassa vilket ger dig flera betalningsalternativ för att antingen betala direkt eller betala senare. Som offentlig verksamhet eller annat större företag kan du även välja på betalningsalternativen e-faktura eller PDF-faktura via e-post. Innan vi godkänner ett fakturaköp för en ny kund gör vi alltid en anmärkningskontroll. Vid fakturaköp ska betalningen vara oss till handa 30 dagar netto. Efter förfallodagen debiteras ränta enligt räntelagen.

När du valt betal- och leveranssätt visas det totala priset inklusive moms och frakt innan du godkänner köpet.

Tänk på att varorna förblir Första hjälpencentrums egendom tills full betalning erlagts.

Klarna

“Vi använder Klarna som leverantör av vår kassa. Detta innebär att vi kan komma att dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna när kassan laddas, för att Klarna ska kunna hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.”

Fraktvillkor

Hämta själv: 0 kr
Du hämtar själv ditt paket i våra lokaler på Energigatan 3B i Västerås.

Privatpaket: 48 kr + moms (Brev eller DHL ServicePoint)
Du hämtar själv ditt paket på ett DHL ServicePoint-ombud nära dig. Beställningar skickade som brev levereras till din hemadress.

Företagspaket: 116 kr + moms (DHL Paket)
Gäller enbart företagskunder*. Paketet körs ut till angiven leveransadress. Observera att leveransadressen behöver vara en gatuadress, boxadress fungerar inte.

*Om du som privatkund väljer detta alternativ förbehåller vi oss rätten att ändra fraktsätt till “Privatpaket”. 

Leveranser

Beställningen levereras med post eller skickas med DHL, beroende på paketets vikt och volym. Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Vi skickar normalt inom 1–3 arbetsdagar, med reservation för slutförsäljning. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet på produktsidan för respektive vara. Det gäller till exempel vissa HLR-dockor och hjärtstartare.

Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Första hjälpencentrum tar inget ersättningsansvar gentemot kunder för eventuell skada som förseningen kan ha åstadkommit.

Restnoteringar

Om varorna inte finns på lager, underrättas du via e-post eller telefon. I vanliga fall skickar vi de varor som finns i lager direkt och restnoterar de som du ännu inte fått. Restordern skickas så snart varorna åter finns i lager utan extra fraktkostnad. I undantagsfall väntar vi med leverans till alla varor finns i lager och kan skickas samtidigt, vi meddelar dig då detta.

Transportrisk

Första hjälpencentrum står för transportrisken från vårt lager till dig det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort. Det innebär att om något skulle hända under transporten står vi för kostnaden. Om du märker att paketet är skadat redan innan du öppnat det, ber vi dig lämna tillbaka hela leveransen till ditt serviceställe eller direkt till speditören vid leveranstillfället och meddela oss per omgående.

Om du väljer att returnera en eller flera varor för att du har ångrat dig står du och transportföretaget för risk och kostnad under returtransporten.

Ditt ansvar i samband med beställning*

Privatpaket

Om du har valt privatpaket som fraktsätt förväntas du hämta ditt paket hos ombudet inom angiven tid. Vissa ombud kan erbjuda en förlängning av den tiden, kontakta ditt uthämtningsställe för mer information. Paket som ligger kvar hos ombudet efter ca 2 veckor returneras till oss.

Företagspaket

Om du har valt företagspaket som fraktsätt förväntas du, eller någon i ditt ställe, finnas tillgänglig på leveransadressen under kontorstid kl. 8-16 när fraktbolaget kommer för att leverera paketet. Du har ansvar för de uppgifter du lämnar och de val du gör i samband med att du lägger beställning i vår webbutik stämmer. Från och med att paketet har hämtats upp av fraktbolaget tillkommer extra kostnader i samband med ändring av leveransuppgifter, leveranssätt och vid olika typer av leveranshinder. Fraktbolaget tar även ut en avgift för varje misslyckad leverans som debiteras dig som kund.

När vi fått varorna i retur återbetalar varukostnaden, dock ej frakten enligt ovan. Önskar du att beställa varan igen behöver du lägga en ny order.

* För alla paket som inte hämtas ut, misslyckas att levereras eller som orsakar oss extra kostnader från fraktbolaget förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för leveransändring, returfrakt och hanteringsavgift, från 289 kr + moms och uppåt.

Garantier och service

Första hjälpencentrum erbjuder 1 års garanti på alla våra varor när det gäller fabrikationsfel. För hjärtstartare och defibrillatorer är garantitiden utökad till 8 år.

Skydd av personuppgifter

När du som privatperson lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I och med den nya dataskyddslagen, GDPR, som gäller från 25 maj 2018 har vi gjort det tydligare för dig i vilket syfte vi sparar och använder kunddata. GDPR står för General Data Protection Regulation och ersätter den svenska personuppgiftslagen. För dig som kund innebär det att dina personuppgifter får ett ännu starkare skydd och att du får mer kontroll över hur dina personuppgifter används. Första hjälpencentrum har samlat all information kring detta i en integritetspolicy. Länk till vår integritetspolicy.

Kakor

Denna webbutik använder sig av kakor (cookies) enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En kaka är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Kakor finns som sessionskakor och som kakor som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionskaka som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta kakor i din webbläsare. Denna typ av kaka lagrar inga personliga uppgifter om dig och kan raderas om du önskar. I denna webbutik används kakor exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre support och kundupplevelse.

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varan eller en väsentlig del av den. Ett undantag är om avtalet gäller en specialtillverkad vara eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, till exempel en specialpackad väska eller produkter med specialtryck. I de fallen börjar ångerfristen löpa den dag vi mottar beställningen från dig.

Du har däremot inte ångerrätt om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, eller om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas (till exempel på grund av specialtryck).

För att ångra ett köp ska du kontakta oss via e-post eller telefon. I ditt meddelande till oss måste det tydligt framgå att du ångrar dig. Godkända returer inom 14 dagar krediteras. Varorna ska returneras oanvända i obruten förpackning och originalemballage. Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslöshet, har du förlorat din ångerrätt. Returer skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid ett ångrat köp står du för returfrakten. Men om returen beror på felaktigheter på varan eller orderhanteringen står Första hjälpencentrum för returkostnaden.

Avbokningsvillkor utbildning

Om du måste avboka en planerad utbildning behöver du göra det minst 15 dagar i förväg för att slippa avbokningsavgift. Avbokning mer än 15 dagar innan utbildningens planerade startdatum debiteras ej. Om du bokar av 8–14 dagar före utbildningen debiteras 50 % av utbildningskostnaden. Om ni bokar av en vecka före utbildningen, det vill säga 7 dagar eller mindre, kommer vi att debitera hela kostnaden.

Reklamation

Du har rätt att reklamera en vara som det är fel på. En vara kan vara felaktig på olika sätt, exempelvis är det fel på varan om den:

  • inte är på det sätt som vi har kommit överens om, till exempel när det gäller varans egenskaper och skick.
  • inte kan användas till det den är avsedd för.
  • inte motsvarar vad du rimligen kan förvänta dig.
  • inte är på det sätt som reklamen lovat.
  • inte är på det sätt som vi påstått.
  • inte säljs med de anvisningar som behövs för till exempel användning och installation.

Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning. Reklamationsrätten gäller ej heller i de fall där vi inte kan hitta något fel på produkten, eller om det som varan reklameras för har uppstått vid normalt slitage.

Reklamationen ska göras inom skälig tid från det att du upptäckt felet, inom två månader är alltid skälig tid, och senast tre år från försäljningstillfället.

För att kunna reklamera en vara måste du ta kontakt med oss och meddela att det är fel på varan och vad som är fel. Om ditt klagomål är tillräckligt för en reklamation är det sedan ditt ansvar att bevisa att varan är köpt hos oss, när varan köptes och till vilket pris. Du bör visa kvitto men till exempel ett kontoutdrag eller en kontokortsslip kan också fungera som intyg.

Vid tvistefrågor kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Övrigt

Vi reserverar oss mot eventuella tryck- eller skrivfel och plötsliga ändringar av priser orsakade av prisändringar hos producenter eller liknande som ligger utanför vår kontroll. Bilderna som presenteras i webbutiken skall betraktas som illustrationer. Exakt färgåtergivning eller varans beskaffenhet kan ej garanteras.

Se även Konsumentverket när det gäller distansavtalslagen och e-handel. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om våra köpvillkor.